Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no
Printer-ikon Utskriftsvennlig versjon

HsPro - Helsestasjon

HsProRutiner - Digitalt arkiv og Svar Ut

Kvinesdal kommune Helse- og omsorg

Formål:

Sikre riktig bruk av elektronisk arkivering i henhold til lover og forskrifter i alle enheter innen omsorgstjenesten i Kvinesdal

Omfang/virkeområde:

01.02.2018 innfører Kvinesdal kommune fullelektronisk arkivering innen omsorgstjenesten. Denne rutinen gjelder etter at Visma Arkiv er installert, og omfatter den daglige driften.

Rolle

Ansvar

DDV/IKT

Har overordnet ansvar sammen med driftsleverandør for installasjon og teknisk oppsett av Visma  Arkiv i Kvinesdal kommune

Enhetsleder

Har det overordnede ansvar for at det foreligger rutine og at rutinen blir overholdt

Arkivleder

Har et overordnet faglig ansvar for arkivet

Merkantil/saksbehandler/helsepersonell

Ansvarlig for å følge rutinen

Innhold

Rutiner Digitalt arkiv og Svar Ut *

Oversikt over ansvarlig og aktivitet digitalt arkiv *

Rutiner for mottak og videreformidling av dokumenter internt *

Rutiner som ivaretar avslutning av arkivmapper på døde eller avsluttede brukere. *

Veiledende liste for dokumenter i postjournal og EPJ arkiv *

Signering av dokumenter *

Oppskrift på hvordan skanne til HsPro *

Oversikt over ansvarlig og aktivitet digitalt arkiv

Trinn

Ansvarlig

Aktivitet

1

Den som mottar posten

Merkantil i samarbeid med helsesøstre

Post inn

  • all post vedrørende brukere innen helsestasjonstjenesten leveres til merkantil på Kvinesdal omsorgssenter.
  • Helsehjelpdokumenter som for eksempel epikriser, lab-svar sjekkes ut om allerede er kommet inn i HsPro på elektroniske meldinger. Dersom opplysningene ligger i HsPro skal ikke dokumentet skannes inn. 

2

Merkantil

Skanning til Sensitivt område

  • Den som skanner inn dokumenter må sikre at dokumentet er lesbart, fullstendig og at alle sidene i dokumentet har kommet med
    • .
  • Dokumentet lagres på bruker i HsPro.
  • Etter import til HsPro slettes dokumentet fra mappe for skannede dokumenter.

3

 

Merkantil

Helsesøstre

Varsling om skannede dokument

  • Skannede dokumenter legges til helsestasjon. Oppbevares i egen perm i inntil 6 måneder på helsestasjonen, deretter makuleres dokumentet.

4

 

Merkantil

Helsesøstre

Arkivering til Visma Arkiv fra HsPro

  • Alle dokumenter som er signert blir automatisk overført til Visma Arkiv
    • .
  • Helsesøstre er ansvarlig for egenproduserte dokumenter.

5

Arkivansvarlig

Kvalitetskontroll ukentlig av arkiv

  • at tittelen på dokumentet stemmer overens med saken
  • at det er knyttet et dokument til hver nye registrering
  • endringslogg / sporingslogg ved behov

6

Systemansvarlig arkiv

  • Ta imot og behandle feilmeldinger
  • Opprette brukere, tildele roller og passord i arkivet
  • Kontaktperson mot Visma
  • Opplæring i forhold til nye versjoner

7

Helsesøstre

  • Helsesøstre har ansvaret for å følge opp at dokumenter arkiveres riktig i arkivet. Per i dag så kan vi ikke hente ut rapport på dette.

8

DDV/IKT

  • Oppdatere VS Arkiv når det utvikles nye versjoner, i samarbeid med systemansvarlig

Rutiner for mottak og videreformidling av dokumenter internt

Trinn

Ansvarlig

Aktivitet

1

Merkantilt

Dokumenter inn

Det er den samme person utfører alle handlinger fra skanning frem til import i HsPro.

I Kvinesdal kommune er det merkantilt/helsesøstre som mottar dokumenter og importerer til fagsystemet.

Dokumentet legges til helsestasjon i papirversjon. De oppbevares i  perm i 6 måneder før makulering.

Rutiner som ivaretar avslutning av arkivmapper på døde eller avsluttede brukere.

  • I HsPro skjer dette automatisk når helsesøster signerer.

Veiledende liste for dokumenter i postjournal og EPJ arkiv

Overordnet gjelder følgende for håndtering av dokumentasjon av helsehjelp:
Det er nødvendig å skille mellom hva som skal til VSA og hva som er dokumentasjon av helsehjelp til EPJ for å unngå sammenblanding av dokumentasjon i arkivdanningen og sikre forskriftsmessig arkivering.

Eksempler på brev INN på helsestasjon

 

EPJ

VSA (Noark standard)

Helsekort for barn (journalen)

Innkalling til møter

Epikriser

Referater fra diverse møter

Helsekort for gravide

Anmodning om opplysninger til barnevernet

Sykepleierapporter

Flyttemeldinger

Svar på labprøver

Sakkyndige vurderinger

Kartleggingsskjemaer

Individuell plan

Fysioterapirapporter

Samtykkeerklæringer

Henvisning mottatt fra sykehus, BUP etc.

Henvisning fra leger

 

 

 

 

 

 

Eksempler på brev UT på helsestasjonen

EPJ

VSA (Noark standard)

Infobrev til foresatte om f.eks. målinger

Timeinnkallinger

Henvisninger til sykehus, lege, BUP etc.

Møteinnkallinger

Vedlegg til henvisninger

Infobrev til nyinnflyttet

 

Samtykkeerklæringer

 

Individuell plan

 

Bekymringsmelding til barnevernet

 

Uttalelse til barnevernet

 

Referater

 

 

 

 

 

Signering av dokumenter

Helsestasjonsansatte har ansvar for å signere alle egne kontakter (konsultasjoner/samarbeidsmøte/brev inn/ut osv.)

Dokumenter som blir sendt til Svar ut går til Digipost og det tar 2 virkedager før det blir sendt til Printtjeneste hvis det ikke blir åpnet. Dette starter vi med 01.06.2018.

Laster...